Rinki selvittää: SUP-direktiivi ja jätelaki

Jätelaki muuttuu ja tuo tuottajavastuullisille yrityksille uusia velvoitteita, SUP-viestinnän, SUP-maksun ja SUP-raportoinnin. Tuottajavastuun piiriin tulee tuhansia uusia yrityksiä, koska miljoonan euron liikevaihtoraja poistuu. Palvelupakkauksissa tuottajavastuussa oleva taho muuttuu, kiteyttää Ringin asiakaspalvelupäällikkö Maija Peltola.

Teksti Jouko Vuorela

Kuva Mikko Hirvonen

Jätelain muutos on tuomassa tuottajille SUP-maksun. Osa kuntien yleisten alueiden, kuten puistojen, torien, katujen ja uimarantojen, puhtaanapitokustannuksista siirretään muovia sisältävien pakkausten tuottajien maksettavaksi.

SUP-maksu koskee viittä pakkausryhmää:

  1. Elintarvikepakkaukset eli astiat, kuten kannelliset ja kannettomat rasiat, joissa säilytetään elintarvikkeita, jotka on tarkoitettu syötäväksi välittömästi, syödään suoraan astiasta ja ovat valmiita syötäväksi ilman lisävalmistamista, kuten take away -annosten pakkaukset ja teollisuudessa pakatut jugurtti- ja jäätelöpikarit.
  2. Joustavasta materiaalista valmistetut annospakkaukset ja kääreet, kuten suklaapatukat, sipsipussit ja keksipakkaukset.
  3. Enintään kolmen litran juomapakkaukset, kuten juomapullot ja nestekartonkipakkaukset, sekä niiden korkit ja kannet.
  4. Juomamukit ja niiden kannet ja korkit, myös kuluttajille myytävät tyhjät mukit.
  5. Kevyet muoviset kantokassit eli muovikassit ja muoviset pikkupussit.

Pakkausten lisäksi SUP-maksun piiriin kuuluvat esimerkiksi ilmapallot, kosteuspyyhkeet, muovia sisältävät kalastusvälineet ja suodattimelliset tupakkatuotteet. Kaikki SUP-maksun piiriin kuuluvat tuotteet sisältävät muovia, mutta niiden ei tarvitse olla kokonaan muovisia.

SUP-maksu ja muut uudet velvoitteet

Jätelakiehdotuksen mukaan roskaantumiskustannus on  4,79 euroa/asukas vuosina 2023–2025. Suomen nykyisellä asukasmäärällä summa on noin 26,5 miljoonaa euroa vuodessa. Kustannustasoon päädyttiin tuottajien ja kuntien välisissä neuvotteluissa, joissa Rinki, Suomen Uusiomuovi ja Suomen Kuitukierrätys olivat mukana.

Kustannus kohdennetaan kunnille ja SUP-tuoteryhmille samassa suhteessa kuin roskia esiintyy kuntien yleisillä alueilla. Tieto saadaan roskaantumisen koostumisselvityksistä, joita tehdään tänä vuonna useita eri puolilla maata.

Liikevaihtorajan poistuminen tuo tuottajavastuun piiriin myös tuhansia maatalousalan yrityksiä.

SUP-direktiivin määräysten toimeenpano lisää yritysten raportointivelvollisuutta. Alkuvuonna 2024 Ringille tehtävä, vuotta 2023 koskeva pakkaustietojen vuosiraportti sisältää myös raportoinnin markkinoille saatettujen SUP-tuotteiden määristä.

Jätelain muutos on lisäksi tuomassa tuottajavastuun piiriin tuhansia uusia yrityksiä. Aikaisemmin pakkausten tuottajavastuu ei ole Suomessa koskenut yrityksiä, joiden liikevaihto on alle miljoona euroa. Nyt tuo raja on poistumassa. Liikevaihtorajan poistuminen tuo tuottajavastuun piiriin 20 000–35 000 uutta yritystä ja lisäksi tuhansia maatalousalan yrityksiä.

Palvelupakkausten tuottajavastuu maahantuojalle tai valmistajalle

Jätelain muutos on myös muuttamassa pakkausten tuottajan määritelmää palvelupakkausten osalta. Palvelupakkauksissa tuottajavastuussa on tyhjän pakkauksen maahantuoja tai valmistaja Suomessa, ei siis yritys, jossa pakkaus kuluttajalle täytetään.

Jos yritys tuo Suomeen esimerkiksi tyhjiä muovikasseja tai take away -rasioita tai valmistaa niitä Suomessa, se on tuottajavastuussa. Näin tuottajavastuun ulkopuolelle jäävät esimerkiksi pienet kioskit ja kahvilat, jotka käyttävät vain palvelupakkauksia eli myyntipaikalla kuluttajille täytettäviä pakkauksia. 

Jätelain muutosehdotus on ollut lausuntokierroksella tämän vuoden alussa. Lausuntokierroksen perusteella viimeistelty esitys annetaan eduskunnalle syysistuntokauden alussa. Lopullinen lain sisältö selviää vuoden 2022 loppuun mennessä. Muutosten taustalla ovat muun muassa SUP-direktiivin ja jätedirektiivien vaatimusten toimeenpano.

 

Asiantuntijana Ringin asiakaspalvelupäällikkö Maija Peltola.