Kierrätystavoitteisiin pääseminen vaatii toimialan yhteistyötä ja tietoisuuden lisäämistä

Ympäristöministeriö valmistelee parhaillaan uutta kiertotalouslakia ja pohtii samalla ohjauksellisia keinoja, joilla voidaan edistää EU-tavoitteisiin pääsemistä. Ministeriö teettää lainvalmistelun yhteydessä LCA-tarkastelun pakkausten kiinteistökeräyksen laajentamisesta alle viiden huoneiston kiinteistöihin. Tuottajapuolella sen on kuitenkin arvioitu lisäävän kierrätysastetta vain vähän. Pakkauksista tuottajavastuullisia yrityksiä edustavat elinkeinoelämän liitot, SPT, Sumi ja Rinki ovatkin laatineet kannanoton kiertotalouslain valmisteluun. Sen pääviesti on, että kuluttajien motivointi lajitteluun ja yritysten muovipakkausten lajittelu energiajätteen sijaan kierrätettäväksi ovat tehokkaimpia keinoja kierrätysasteen nostamiseksi.
Keräyksen laajentaminen nosti Ruotsissa kierrätysastetta vain vähän
Kokemukset naapuristamme Ruotsista tukevat Suomen elinkeinoelämän tekemiä arviointeja. Ruotsissa velvoitetaan muovinkeräysastian järjestämistä jokaiseen kotitalouteen, myös omakotitaloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain, ja mallin on tarkoitus olla täydellisesti käytössä vuoden 2026 loppuun mennessä. Tähän mennessä on havaittu, että muovijätteen kerääminen jokaisesta kotitaloudesta lisää muovinkierrätystä vain vähän. Kustannukset sen sijaan ovat nousseet 100 prosenttia.
– Muovipakkausten keräys jokaisesta kotitaloudesta on vain yksi keino saavuttaa kierrätystavoitteet. On tärkeää varmistaa, että muovipakkausten materiaali on suunniteltu kierrätykseen soveltuvaksi ja että kierrätetylle muoville on riittävästi kysyntää, liiketoiminnan kehitys- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö Henrik Nilsson Näringslivets Producentansvar i Sverige AB:sta (NPA) kertoo. NPA on ruotsalainen pakkausten tuottajayhteisö.
Kierrätyslaitosten kehittyminen on välttämätöntä
Expran toimitusjohtaja Joachim Quodemin mukaan muovipakkausten 50 prosentin kierrätystavoitteen saavuttaminen edellyttää, että niin sanottu 80/80/80-sääntö täyttyy. Tämä tarkoittaa, että on kerättävä 80 % kaikista markkinoille saatetuista pakkauksista, lajiteltava niistä 80 % kierrätykseen ja saavutettava kierrätysprosessissa 80 % hyödyntämisaste. Tämä edellyttää tehokkaita keräysjärjestelmiä kotitalouksille ja julkisille tiloille (kuten toimistot, asemat ja kaupunkikeskustat), kattavaa yrityspakkausjätteen keruuta, sekä nykyaikaisia lajittelulaitoksia ja kierrätysprosesseja.
– Tavoitteeseen pääseminen vaatii merkittäviä investointeja ja tiivistä yhteistyötä kaikkien osapuolten välillä. Monissa maissa yhteistyö kuitenkin ontuu, ja tiedon jakamista vaikeuttavat jopa liikesalaisuudet, Quodem kertoo.
Muovipakkausten lajittelun lisäämistä tuetaan viestinnällä ja markkinoinnilla
Lajitteluaktiivisuuden parantaminen kodeissa ja työpaikoilla on lähtökohta kierrätyksen kasvattamiselle. Tämä vaatii sekä asenteellista että tiedollista muutosta, joihin voidaan vaikuttaa oivaltavalla ja kannustavalla viestinnällä ja markkinoinnilla. Rinki on tehnyt yhteistyössä SPT:n ja Sumin kanssa uuden monivuotisen markkinointiviestintäkonseptin, jonka tavoitteena on edistää kuluttajien asennemuutosta ja kertoa ajantasaista tietoa muovipakkausten lajittelusta.
- Kuluttajaviestintä- ja markkinointitoimenpiteet kohdistetaan nyt erityisesti muovipakkausten lajitteluun, sillä siinä suomalaisilla on eniten parannettavaa. Vaikka monet kokevat lajittelevansa oikein ja suhtautuminen lajitteluun on positiivista, muovijätettä päätyy silti sekajätteeseen liikaa, Ringin viestintäpäällikkö Pirjo Hästbacka kertoo.
Tällä hetkellä suomalainen lajittelee kymmenestä muovipakkauksesta vain noin 3–4 pakkausta muovinkeräykseen. Viestinnän tavoite on kunnianhimoinen ja haluamme nostaa lajittelun kahdeksaan pakkaukseen kymmenestä. Nämä toimenpiteet tukevat osaltaan matkaamme kohti EU:n muovin kierrätystavoitetta.
– Asenteiden ja käyttäytymisen muuttaminen onnistuu, kun koko ala tekee yhteistyötä. Kutsummekin kaikki toimijat mukaan viestimään, ja kerromme tuottajayhteisöjen yritysasiakkaille uudesta kampanjasta tarkemmin kesän lopussa, Hästbacka sanoo.