Verkkokauppa  muuttaa pakkausmaailmaa

Verkkokauppa on lisännyt pakkausten kysyntää, muuttanut logistiikkaa ja luonut pakkauksille jopa aivan uusia merkityksiä. Vaan miten velvoitteistaan huolehtivat suomalaiset verkkokaupat pärjäävät, kun alan ulkomaiset toimijat ovat kierrätysjärjestelmässä vapaamatkustajia?

Verkkoteollisuus ry:n toimitusjohtaja, Kaupan liiton digiasiantuntija Oula Järvinen toteaa, että verkkokauppa on muuttanut rajusti koko pakkausmaailmaa.

– Verkkokaupan myötä valtava määrä pakkauksia kulkee nykyään yrityksiltä kuluttajille. Aiemmin paketteja kulki ennen kaikkea yritysten välillä.

Pakkaukset ovat myös tärkeä osa verkkokaupan brändiä.

– Esimerkiksi kansainvälisten jättiläisten Zalandon ja Amazonin pakkauksissa näkyy suurilla kirjaimilla, mistä pakkaus on peräisin. Kun postin tai Siwan hyllyllä on monta pakkausta samasta paikasta, sitä ei voi olla huomaamatta.

Pakkaukset luovat jopa elämyksellisyyttä. Verkkokaupassa vaatteita ei voi hypistellä ennen ostopäätöstä, mutta paketin avaamisesta voi tehdä juhlaa.

– Paketit voivat esimerkiksi olla suurempia kuin mitä tarve vaatisi – tällä saavutetaan myös näkyvyyttä. Ne voidaan suunnitella erityisen helposti avattaviksi. Ylellisyystuotteet voidaan kääriä ylimääräisiin liinoihin. Paketissa voi olla mukana myös vaikka koodi, joka tarjoaa alennusta toiseen ostokseen tai verkkokauppaan.

Verkkoteollisuus ry on kasvuhaluisten, verkossa liiketoimintaa tekevien suomalaisten yritysten yhteisö, verkkoliiketoiminnan kehittäjä ja edunvalvoja. Sen toiminnan pääfokus on yritysten toiminnan kansainvälistämisessä. Verkkoteollisuus toimii Kaupan liiton yhteydessä ja siinä on jäseniä 140.

Verkkokauppa kasvaa vahvasti

Verkkokauppa on kasvanut viime vuosina niin Suomessa kuin maailmalla. Suomessa nousu on ollut viime vuodet viiden prosentin tuntumassa.

Kaupan liiton tilastojen mukaan vähittäiskauppaa käytiin vuonna 2014 verkossa 3,6 miljardin euron arvosta. Eniten verkon kautta myytiin elektroniikkaa ja kodintekniikkaa (33 %), kakkosena tulivat vaatteet (18 %). Pienemmillä osuuksilla perässä seurasivat harrastus- ja urheiluvälineet (7 %), jalkineet (5 %), kirjat (4 %), kosmetiikka (4 %) sekä terveys- ja luontaistuotteet (4 %).

Euromääräiset osuudet eivät kerro suoraan, mikä osuus milläkin sektoreilla on pakkausmäärissä.

– Suomessa pelkästään posti kuljettaa noin 37 miljoonaa pakettia vuodessa. Lisäksi tulevat muiden kuljetuspalveluiden välittämät paketit, Järvinen huomauttaa.

Suomen tilastot kalpenevat vaikkapa Kiinan lukujen edessä.

– Kiinassa kulkee tällä hetkellä 40 miljoonaa pakettia päivässä. Ennusteet ovat, että luku kasvaa tulevaisuudessa 200 miljoonaan.

Järvinen toteaa, että kartongin kasvanut kysyntä selittänee osaltaan sitäkin, että Äänekoskelle rakennetaan parhaillaan uutta sellutehdasta.

Ulkomaiset toimijat ovat vapaamatkustajia

Verkkokauppa on kansainvälistä. Suomessa euromäärillä mitattuna noin puolet verkko-ostoksista tehdään ulkomailta ja puolet kotimaasta.

Oula Järvinen ja Kaupan liiton ympäristöasiantuntija Marja Ola korostavat, että pakkausten osalta kilpailuasetelma on kuitenkin epäreilu.

– Suomalaiset toimijat maksavat pakkausten kierrätysmaksut, mutta ulkomaiset toimijat, esimerkiksi kansainväliset jätit, ovat järjestelmässä vapaamatkustajia, Ola huomauttaa.

– Lainsäädäntöä pitäisi ehdottomasti kehittää. Kansainväliselle alalle eivät sovi kansalliset säännöt. Mielestäni tarvitsisimme vähintään Euroopan laajuisen mallin, joka ohjaa pakkausten uudelleenkäyttöä ja kierrätystä, Järvinen miettii.

Hän katsoo, että muussa tapauksessa vaarana voi olla, että suomalaiset verkkokauppayritykset siirtävät toimintansa vaikkapa Viroon, jossa niiden ei tarvitse maksaa ylimääräisiä maksuja.

– Tuollaista muuttohalukkuutta saattaa tulevaisuudessa lisätä sekin, että logistiikka Suomessa on erittäin kallista. Tähän vaikuttaa se, että maamme on niin suuri ja etäisyydet pitkiä.

Stockmann haluaa huomioida myös ympäristön

Stockmann on panostanut jo usean vuoden ajan verkkokauppaan.

– Tavoitteena on kivijalkakaupan ja verkkokaupan saumaton yhtälö, jolloin voimme tarjota asiakkaillemme monikanavaisen ja inspiroivan ostoselämyksen, Stockmannin ympäristöasiantuntija Emilia Gädda muotoilee.

Vuonna 2014 Stockmannin verkkokaupassa kävi miltei kuusi miljoonaa vierailijaa, ja kaupan kautta tehtiin yli 150 000 tilausta.

– Pakkauksen toimivuus ja brändinäkyvyys on pyritty toteuttamaan yhdessä. Tämän lisäksi myös ympäristönäkökohdat on huomioitu pakkauksissa, eli niiden valmistuksessa hyödynnetään kierrätysmateriaalia.

Uuden, huhtikuussa 2016 avattavan jakelukeskuksen myötä Stockmann siirtyy käyttämään täysin kierrätysmateriaaleista tuotettuja pakkauksia.

Stockmann on RINKI Oy:n jäsen. Gädda jakaa Jääskeläisen ja Kaupan Liiton näkemyksen kilpailuasetelmasta.

– Suomalainen verkkokauppa osallistuu tuottajamaksuihin, kun taas ulkomainen verkkokauppa ei kuulu tuottajavastuun piiriin. Tämä luo epäreilun kilpailuasetelman, joka on merkittävä. Tarvitsisimme tuottajavastuun osalta EU-tasoisen lainsäädännön, vastaavanlaisen kuin esimerkiksi EU:n kemikaaleja koskeva REACH-asetus.

Viherpeukaloiden paketeissa pitää olla reikiä

Puutarha-alan verkkokauppa Viherpeukalot lähettää vuodessa noin 120 000 pakettia. Yritys on jäsenenä niin Verkkoteollisuus ry:ssä kuin Ringissäkin.

Viherpeukaloiden pakkaus- ja logistiikkapäällikkö Kimmo Hirvonen kertoo, että kasvien pakkaus- ja kuljetusketju on suunniteltu todella tarkkaan.

– Pakkauksissa on muun muassa ilmareiät ja ne on suunniteltu niin, että kasvit pysyvät oikeassa lämpötilassa. Tilaukset toimitetaan asiakkaalle juuri sellaisena ajankohtana, jolloin hän pääsee ne heti istuttamaan. Itse kuljetukset tapahtuvat vuorokauden sisällä.

Hirvonen huomauttaa, että mikäli asiakas saisi huonokuntoisen tuotteen, hän ei asioisi kaupassa toista kertaa.

Viherpeukalon pakkauksissa firman nimi ja logo ovat näyttävästi esillä.

– Kun tavaraliikenteessä näkyy paljon Viherpeukaloiden paketteja, se on varma kevään merkki, hän tuumii.

Viherpeukaloilla ei ole tällä hetkellä ulkomaisia kilpailijoita. 

 

Lääkkeet verkosta, lääkejätteet apteekkiin

Myös apteekkiala on tullut verkkokaupan piiriin. Suomen Apteekkariliiton asiantuntijaproviisori Iiro Salonen kertoo, että tällä hetkellä noin 80 suomalaista apteekkia tarjoaa verkkopalveluja, ja määrä on kasvussa.

Netistä löytyy laillisten lisäksi myös laittomia lääkkeiden ostokanavia. Niiden tuotteet saattavat sisältää aivan muuta kuin pakkauksessa kerrotaan, jopa terveydelle vahingollisia aineita.

– Asiakkaan kannattaa olla tarkkana, missä hän asioi. Laillisilla sivuilla on luotettavuuden varmistamiseksi omat tunnisteensa ja linkki valvovan viranomaisen Fimean sivuille, Salonen muistuttaa.

Vanhentuneet ja käyttämättömät lääkkeet saa ja pitää palauttaa apteekkiin, mihin tahansa, ostopaikasta riippumatta. Apteekki toimittaa lääkejätteet eteenpäin Ekokemiin. Apteekista kannattaa pyytää tarkemmat ohjeet lääkejätteiden lajitteluun.

– Erikseen palautetaan aina jodia sisältävät lääkkeet, elohopeakuumemittarit sekä ruiskut ja neulat hyvin pakattuna.

Teksti Matti Välimäki, kuva Tommi Tuomi