Rinki-ekopisteet fiksusti tyhjiksi Pirkanmaalla

Toimittaja hyppäsi Rinki-ekopisteitä tyhjentävän kuorma-auton kyytiin ja oppi, että tyhjennysajankohdan valinta on monimutkaista palapeliä.

Rinki-ekopisteet fiksusti tyhjiksi Pirkanmaalla

On kesäkuinen tiistai Pirkanmaalla, kello on hieman yli kaksi. Olemme kaartaneet hetki sitten ympäristöhuoltoyritys RenoNordenin portista. Kuljettaja Petteri Viitanen ajelee kuorma-autoa kohti Lempäälää.

Olemme niin sanotulla pahvireissulla – tarkoituksemme on tyhjentää Rinki-ekopisteiden kartonkisäiliöt.

– Kierrämme Lempäälässä ja sieltä menemme Valkeakoskelle. Tämän jälkeen palaamme Tampereelle, Hervannan ja Kaukajärven suunnalle. Päivä päättyy Paperinkeräys Oy:n vastaanottoterminaaliin, Viitanen kertaa reittiä.

Ympäristöhuoltoyritys RenoNorden on erikoistunut kotitalousjätteen ja Suomessa myös yritysjätteiden keräykseen ja kuljetukseen. Se on alan johtavia toimijoita Pohjoismaissa.

Keräyssäiliö tyhjenee hetkessä

Ehdimme ajaa vain pari kilometriä, kun kuljettaja pistää vilkun tikittämään oikealle. Käännymme Lempääläntieltä Peltolammin ekopisteelle. Lähellä on pieni kauppa ja kerrostaloja.

Viitanen pysähtyy muutaman metrin päähän keräyssäiliöistä. Hän nousee hytistä, laskee kuorma-auton tukijalat ja tarttuu nosturin ohjaimiin.

Rinki-ekopisteet fiksusti tyhjiksi Pirkanmaalla

Viitanen taiteilee nosturinvarren kartonkisäiliön luo, ja koukut kiinnittyvät näppärästi oikeisiin kohtiin. Hän nostaa säiliön varovaisesti ilmaan ja ohjaa sen sitten kuorma-auton lavan ylle.

– Lavan etulaidassa on kovitettu kohta ja säiliön pohjassa lukitussalpa. Kun nämä kaksi kohtaavat, niin säiliön pohja aukeaa ja kartongit tippuvat nätisti säiliöön.

Ja niinhän se käy. Töytäisy ja tyhjennys. Sitten pieni töytäisy jälleen ja pohja lukkiutuu.

Kun säiliö on tyhjennetty, niin Viitanen nostaa sen taas varovaisesti paikoilleen. Saman käsittelyn saa myös pisteen toinen kartonkipakkausten keräyssäiliö.

Milloin keräyssäiliö kannattaa tyhjentää?

Petteri Viitanen on punninnut säiliöt ennen tyhjennystä ja sitten taas tyhjänä. Tulokset kertoivat, että ensimmäisen sisältö painoi 64, toisen 66,5 kiloa.

Nyrkkeilyn painoluokituksessa noilla kiloilla puhuttaisiin välisarjalaisista eli vikkelästi liikkuvista ja aika ärhäkkäästi iskevistä kavereista.

– Ihan hyvä paino myös pahville. On tärkeää, että säiliöt tyhjennetään sopivan täysinä. Säiliö ei saa olla liian tyhjä, mutta ei myöskään liian täysi niin, että sen sisältö tursuaa ympäristöön.

Hän kertoo, että sopivat tyhjennysvälit on laskettu tarkkaan. Tällä reitillä kartonkisäiliöt tyhjennetään kerran viikossa.

– Suunnittelussa on hyödynnetty myös meidän kuljettajiemme kokemuksia, Viitanen mainitsee.

Rinki-ekopisteille dumpataan joskus väärää tavaraa

Matkamme jatkuu. Emme ehdi ajaa pitkään, kun vuorossa on jälleen pysähdys ekopisteelle ja samat toimenpiteet. Sitten taas pieni siirtymä, stoppi ja tyhjennys.

Rinki-ekopisteet näyttävät varsin siisteiltä, jakeet ovat jämptisti säiliöissä eivätkä siellä päin. Mitään ekopisteisiin kuulumatontakaan ei ole tuotu paikalle.

– Joskus on tullut vastaan esimerkiksi vanhoja huonekaluja ja televisioita. Onneksi aika harvoin nykyään – porukka on fiksua ja valveutunutta. Tuollaisten tavaroiden paikka ei ole tietenkään ekopisteellä, kunnilla on niille omat vastaanottopaikkansa.

Viitanen kertoo, että jos kuljettaja huomaa ekopistettä käytettävän sinne kuulumattoman tavaran dumppauspaikkana, hän ilmoittaa siitä eteenpäin ja tavara tullaan noutamaan pois. Noutokeikoista syntyy tietenkin turhia kustannuksia.

Tarkkaavaisuutta lajitteluun Rinki-ekopisteillä

Tänään olemme siis pahvikeikalla, mutta Viitanen kerää myös esimerkiksi metallia ja lasia. Kuljettajan kannalta jokaisella jakeella on puolensa, erityistä suosikkia hänellä ei ole.

– Lasi- ja metallikeikat ovat hieman muita nopeampia. Yleensä ekopisteellä on lasille ja toisaalta metallille vain yksi säiliö kummallekin, mutta kartonkisäiliöitä saattaa olla useampikin kappale. Mutta jos taas sattuisi ohjausvirhe ja säiliön pohja aukeaisi vahingossa liian aikaisin, niin silloin lasi ja metalli aiheuttaisivat enemmän siivousta kuin pahvi.

Viitanen mainitsee, että hänelle ei ole sattunut vahinkoja. Inhimilliset erehdykset ovat toki aina mahdollisia.

Entäpä tilanteet, että asiakkailta ovat menneet jakeet sekaisin ja kartongin seasta löytyykin vaikkapa lasia tai metallia?

– Autonkuljettajille se ei yleensä aiheuta ongelmia. Tilanne voi kuitenkin olla toinen terminaaleissa, joihin materiaali toimitetaan. Siellä väärät jakeet voivat aiheuttaa pahimmillaan jopa laiterikkoja. Eli olisi kyllä hyvä, että ihmiset olisivat tarkkaavaisia, kun asioivat ekopisteillä.

Nosturi Rinki-ekopisteiden tyhjennyksessä välttämätön

Olemme edenneet jo Lempäälän keskustaan. Lempääläläinen Erkki Seppänen on tullut asioimaan ekopisteellä kauppareissunsa yhteydessä. Hän odottaa ensin, että kartonkisäiliöt on tyhjennetty.

– Hienon näköistä touhua, kaikki käy näppärästi nosturilla. Auton lava ja säiliö sopivat kooltaankin hyvin yhteen, Seppänen kommentoi.

Petteri Viitanen on samaa mieltä. Hänellä ei ole ikävä reitillä aikaisemmin käytössä olleita, pyörillä liikuteltavia ja lavalle kipattavia säiliöitä.

– Työ on nyt paljon kuljettajaystävällisempää kuin ennen, eikä se käy liikaa esimerkiksi selän päälle.

RenoNordenin Viitanen kierrättää myös itse

– Totta kai kierrätän. Ympäristöarvot ovat minulle tärkeitä. Se on näissä hommissakin kivaa, kun kokee tekevänsä arvokasta työtä.

Pysähdymme jälleen ekopisteelle – ja sitten jatkamme taas matkaa ja pysähdymme taas.

– Tällaista tämä on kaupunkireitillä. Mutta maalaismaisemissa voi olla välillä kymmenienkin kilometrien pituisia etappeja. Sekin on kyllä kivaa, siinä on jo vähän sellaista rekkamiesromantiikkaa. Toki tässä työssä on muutenkin oma vapautensa. Pomo ei ole katsomassa koko ajan perään, mutta hommat hoituvat.

Volvon kaiuttimista ei ole ainakaan vielä kaikunut Matti Eskon biisi Rekkamies.

– No ei, yleensä kuuntelen ennemminkin puheohjelmia, esimerkiksi urheiluilmiöiden analyysejä.

Pahvikeikka päättyi illalla kymmenen aikaan Paperinkeräys Oy:n vastaanottoterminaalille. Kaikki sujui hyvin: suviyössä oli liikkeellä ihmisiä, mutta ei esimerkiksi peuroja.

– Normi-ilta, Petteri Viitanen kommentoi.

27.9.2017

Teksti Matti Välimäki, kuvat Harri Joensuu