Kuluttajat kysyvät, asiakaspalvelu vastaa

Rinki-ekopisteverkosto ja erityisesti uuden materiaalin eli muovi­pakkausten keräys on herättänyt kuluttajissa paljon kysymyksiä. Asiakaspalvelulla on keskeinen tehtävä ­kuluttajien auttamisessa ja opastamisessa.

Ringin asiakaspalvelu­tiimistä vastaava Henna Mäki kertoo, että he vastaavat kuukausittain noin 500 kuluttajan puheluun. Suurin osa kysymyksistä koskee muovipakkausten keräystä ja lajitteluneuvontaa.

– Kuluttajia kiinnostaa, milloin uusia muovipakkausten keräyspisteitä avataan ja tuleeko niitä omalle alueelle. Lisäksi meiltä kysytään paljon, millaista muovia voi laittaa keräysastiaan ja ­miten puhtaita pakkausten tulee olla.

Mäen mukaan kuluttajat ovat ottaneet muovipakkausten keräyksen ilolla vastaan. Ringin toimitusjohtaja Juha-Heikki Tanskanen kertoo, että innokkaat lajittelijat ovat jo pitkään odottaneet muovipakkausten keräystä.

– Uudet asiat kiinnostavat, ja hyvä niin. Lasia, metallia ja kartonkiahan on kerätty jo pitkään, Tanskanen toteaa.

Kuluttajat, antakaa palautetta

Asiakaspalveluun tulee eniten puhe­luita Etelä-Suomesta, ja soittajina ovat pääosin nuoret tai hieman iäkkäämmät. Heidän kysymyksiinsä vastaa tällä hetkellä parikymmentä asiakaspalvelijaa. Tukenaan asiakaspalvelijoilla on Ringin yritysasiakaspalvelu ja tarvittaessa koko muu henkilöstö.

Ringin tavoitteena on, että ihmiset saavat tietoa ja hyvää palvelua. On ­esimerkiksi kaikkien etu, myös ympäristön, että keräysastioihin tuodaan ­oikeanlaista materiaalia. Jos jokin ­keräykseen tai kierrätykseen liittyvä asia mietityttää, kuluttajan on saatava siihen vastaus mahdollisimman ­nopeasti ja pienellä vaivalla.

– Seuraamme säännöllisesti puhelinpalvelun keskimääräistä odotusaikaa. Se ei saa olla liian pitkä. Tällä hetkellä se on 20 sekuntia, mikä on varsin kohtuullinen, Tanskanen kertoo.

Toinen tärkeä asia, josta Rinki ­haluaa palautetta, on Rinki-ekopisteiden toimivuus. Palautetta onkin tullut esimerkiksi siitä, että jotkut pisteet ovat täyttyneet yli äyräiden.

– Tieto tästä on tärkeää, jotta voimme ­­laittaa asiat kuntoon. Tällä hetkellä ­joissain ekopisteissä on väliaikaista ­kalustoa, ja olemme saamassa niihin ­suurempia astioita. Lisäksi opettelemme ­sopivaa rytmiä tyhjennysväleihin. ­

Ei ole ekologisesti järkevää tyhjentää vajaita astioita, mutta toisaalta ne tulisi tyhjentää vain hieman ennen kuin ne ovat täynnä. Tässä on onneksi myös osaksi teknologia apunamme, Tanskanen toteaa.

Pakkaukset mukaan kauppareissulle

Kuluttajat ovat jonkin verran harmi­telleet joidenkin kunnan ylläpitämien keräyspisteiden lopettamista, sillä ­tietyillä kuntayhtiöillä on ollut hyvin tiheä ekopisteverkosto myös pientalo- ­ja haja-asutusalueilla. Rinki-ekopisteverkosto on keskittynyt kauppojen yhteyteen.

– Palaute on ymmärrettävää, koska lähipisteet ovat ihmisille tärkeitä. ­Ekopisteet ovat vähentyneet lähinnä Hämeenlinnan alueella, Turussa ja Torniossa. Suurimmassa osassa Suomea ekopisteet ovat kuitenkin käytännössä lisääntyneet Rinki-verkoston ansiosta, Tanskanen summaa.

Tanskanen muistuttaa, että pakkausjätteiden palauttaminen kauppareissun yhteydessä on järkevää ja ympäristö­ystävällistä. Keräysastioiden tyhjentäminen jatkojalostukseen järkevien kulkuyhteyksien varrelta on ekologista ja ­kustannustehokasta.

Asetuksen mukaan Rinki-ekopisteverkoston olisi pitänyt olla valmiina jo vuoden alussa, mutta verkoston kaik­kiaan 1 850 kohteesta puuttuu vielä ­joitakin pisteitä. Näissä 500:ssa tulee ­kerätä myös muovipakkauksia.

– Olemme valitettavasti myöhässä, sillä valmistautumisaika on ollut liian lyhyt. Palautetta on tullut myös siitä, että muovipisteitä on vähemmän kuin muita keräyspisteitä, Tanskanen kertoo.
Kaikki 1 850 pistettä saadaan valmiiksi kesän aikana.

Valtakunnalliset lajitteluohjeet helpottavat

Entä mikä kuluttajan kannalta on käytännössä muuttunut Rinki-ekopiste­verkoston ansiosta verrattuna aiempaan keräysjärjestelmään – paitsi pisteiden sijoittuminen kauppakeskusten yhteyteen?

– Ensinnäkin lajitteluohjeet ovat nyt valtakunnalliset, eivätkä ne enää vaih­tele kunnittain. Tämä helpottaa kuluttajaa. Toiseksi pisteissä kerätään katta­vasti pakkausmateriaaleja. Aiemmin keräyspisteessä saatettiin kerätä pelkästään lasia ja metallia, mutta ei kartonkia ja muovia. Kolmanneksi, nyt Suomessa kerätään myös muovipakkauksia, Tanskanen luettelee.

Tuottajavastuun tärkein asia on saavuttaa pakkausten kierrätystavoitteet. Se on pääasia ympäristönkin kannalta.

– Keräyksen tavoitteena on saada pakkausjätteitä, niin metallia, lasia, kartonkia kuin muoviakin, kierrätykseen mahdollisimman paljon ja tehokkaasti. Tällaisen valtakunnallisen järjestelmän käyttöönottaminen on iso muutos, ja sen tehokas toiminta edellyttää myös hyvää asiakaspalvelua, jotta kuluttajat saadaan innostumaan keräyksestä, Tanskanen sanoo.

Kun tietoisuus asiakaspalvelusta vielä leviää, puhelumäärät mahdollisesti kasvavat. Rinki ylläpitää jatkuvasti asiakaspalveli­joiden koulutusta, jotta ­kuluttajien kyselyihin pystytään vastaamaan.

– Lisäksi kuluttajat ­voivat antaa ­palautetta ja kysyä heitä askarruttavia kysymyksiä Ringin Facebook-sivuilla ja sähköpostin välityksellä, Tanskanen muistuttaa.

 

Ota yhteyttä, kysy ja anna palautetta!

Ringin maksuton asiakaspalvelu kotitalouksille 0800 133 888 arkisin 7–21, lauantaisin 9–18.
Sähköposti: asiakaspalvelu@rinkiin.fi.

Katso lähin Rinki-ekopiste osoitteesta rinkiin.fi/rinki-ekopisteet.

Lajittele oikein! Lue tästä ohjeet.

 

Teksti Jaana Kalliokoski, kuvitus Janne Harju