Arlan pakkaus vihertyy ja viisastuu

Arlassa meijerituotteita pakataan entistä ekologisempiin materiaaleihin ja niihin voidaan lisätä myös erilaisia digitaalisia elementtejä.

Meijerituotteissa tuoteturvallisuus on aina ensisijainen pakkausmateriaalien ja -ratkaisujen valinnassa.

– Tähän liittyvät hygieniavaatimukset ja se, että tuotteen on pysyttävä käyttökuntoisena pakkauksessaan parasta ennen -päiväykseen saakka, Arlan pakkaussuunnittelusta vastaava Sampo Isokoski toteaa.

Arlan Sipoon meijerissä pakataan noin puolet tuotteista, joita yritys myy Suomessa. Näihin sisältyvät kaikki maidot sekä suuri osa jugurtti- ja ruuanvalmistustuotteista, jotka pakataan erikokoisiin kartonkipakkauksiin, muovipikareihin ja kartonkikääreellä päällystettyihin muovipikareihin, joissa on vähemmän muovia kartonkikääreen ansiosta. Pikareissa on yleisimmin alumiinikansi.

Kaikkineen Arlan meijerituotteita pakataan Suomessa noin 300 miljoonaan pakkaukseen vuosittain. Jokaisessa tuoteturvallisuus on ykkösasia.

– Etenkin maito on tuotteena erittäin herkkä ja vaativa pakata, täsmentää tuoteryhmäpäällikkö Sanna Heikfolk Arlalta.

Käyttökuntoisestakin maitotuotteesta havaitsee helposti aistinvaraisia virheitä, mikäli pakkaus on suojausominaisuuksiltaan puutteellinen.

Ekologisuus nousussa

Elintarvikepakkauksissa pinnalla ovat biohajoavat, uusiutuvat materiaalit ja hiilidioksidipäästöjen sekä muovin vähentäminen.

Ylipakkaamista vältetään ja keskitytään uudelleenkäytettäviin pakkauksiin sekä kierrätettäviin pakkausmateriaaleihin. Lisäksi pyritään entistä ohuempiin ja kevyempiin kartonkeihin tuoteturvallisuudesta tinkimättä.

Uuden materiaalin ottaminen tuotantoon vie kuitenkin aikaa.

– Kun harkitsemme tuotteelle uutta pakkausmateriaalia, kuluu 1–1,5 vuotta, ennen kuin se näkyy kuluttajille. Materiaalille tehdään muun muassa pitkiä säilyvyyskokeita ja sitä testataan linjastolla tarkasti, Sampo Isokoski kertoo.

Valinnassa huomioidaan myös ympäristö­näkökannat, ja materiaalitoimittajien kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä.

– Heiltä vaadimme eettisyyttä ja yritysvastuullisuutta, joka varmistetaan erilaisin sopimuksin. Näin huolehdimme, että koko ketjumme on arvojemme ja vastuullisuusperiaatteidemme mukainen.

Lokakuussa Arla toi markkinoille ekologisen, ruskean pakkauksen, johon se pakkaa luomumaitonsa.

– Maitojen pakkaamisessa ei ole viime aikoina ympäristön kannalta tapahtunut mitään uutta, joten olemme tässä edelläkävijöitä, Heikfolk kertoo.

Tuoteturvallisuus testattiin ensin, jotta voitiin siirtyä tarkastelemaan, miten ekologisuus toteutuu pakkauksessa. Pakkausvalmistaja Elopakilta löytyi materiaali, jossa myös muovikerrokset valmistetaan uusiutuvista materiaaleista. Päällimmäistä kartonkia ei valkaista, joten yksi prosessin vaihe jäi kokonaan pois.

– Lisäksi tavalliseen maitotölkkiin verrattuna luomumaitopakkauksemme on 4,8 prosenttia kevyempi ja sen hiilijalanjälki on 33 prosenttia pienempi.

Uusi maitotölkki on ollut markkinoilla muutaman kuukauden, joten kuluttajapalautetta on saatu vasta jonkin verran.

– Tähän mennessä saamamme palaute on ollut positiivista, ja myynti on jopa kasvanut ruskean pakkauksen tultua markkinoille, Heikfolk iloitsee.

Toisia kuluttajia ruskea pakkaus voi hämmentää aluksi, sillä valkoinen pakkaus liitetään vahvasti maitokatego­riaan.

– Tähän tosin olemme totuttaneet kuluttajia aiemminkin, sillä monissa maitopurkeissamme on jo pidemmän aikaa ollut ruskea sisäpinta. Se sitä paitsi läpäisee vähemmän valoa ja suojaa tuotetta paremmin kuin täysin valkoinen tölkki.

Luomumaidon uusi pakkaus oli Heikfolkin mukaan Arlalta päänavaus.

– Nyt pohdimme, mitä muita tuotteita voisimme jatkossa pakata ekologisempiin pakkauksiin.

Kommunikaatiota mediapinnalla

Viestinnän näkökulmasta pakkaus on yksi parhaista medioista.

– Pakkaus on mediapinta, joka seuraa kuluttajaa kotiin ja ruokapöytään asti. Jos onnistumme hyvin, pakkauksella on mahdollista saavuttaa kuluttajan kokonaisvaltainen huomio ja kertoa sen avulla jopa tarinoita, Heikfolk toteaa.

Tietyissä kategorioissa on muita tiukemmat raamit, joita ei designin nimissä ole järkevä rikkoa. Esimerkiksi maitopakkauksissa värikoodaus on erittäin vahvaa.

– Kuluttajina puhumme sinisestä tai punaisesta maidosta. Tämä ohjaa myös designsuunnittelua – esimerkiksi punaista väriä ei kannata käyttää rasvattoman maidon tölkissä.

Toisissa maitotuotteissa voidaan ideoi­da vapaammin.

– Esimerkiksi Ihana Greek Style -jogurttipikarissa on sydämen muotoinen ikkuna, josta näkee tuotteen. Idea toteutettiin hyvin ja nimenomaan design-kärjellä, Sampo Isokoski sanoo.

Lisäksi Ihana-jogurttipikareissa on irrotettava pahvikääre, jonka voi kierrättää erikseen. Pahvikääreen ansiosta pikarin muovi on ohuempaa, mikä säästää ympäristöä.

Lokakuusta lähtien Arla liitti niin sanottujen tavallisten maitojen pak­kauksiinsa lisättyä todellisuutta eli Augmented Realityä. Puhelimeen ladattavassa sovelluksessa seikkailee Aamu-kissa, interaktiivinen hahmo, joka tekee eri vuorokaudenaikoina erilaisia asioita.

– Uskomme, että tuotteissa ja niiden pakkauksissa pitää keksiä aina jotakin uutta. Aamu-kissaa kehittäessämme mietimme, miten voisimme ilahduttaa asiakasta arkipäiväisissä asioissa, Heikfolk kertoo.

Kyseessä on pilotti, joka auttaa tutkimaan, mihin kaikkeen lisätty todellisuus voi sopia.

– Se on erinomainen ja ympäristö­ystävällinen tapa kommunikoida kuluttajan kanssa. Pakkaukseen ei tarvitse painattaa mitään erityismateriaalia.

Ihana -tuotesarjan pakkausten designiin kuuluu sydämenmallinen ikkuna, Sampo Isokoski näyttää.

Muutos on pysyvää

Sampo Isokosken mukaan pakkausalalla muutos on jatkuvaa, ja erilaisia pakkauksia sekä materiaaleja tuodaan markkinoille kiihtyvällä tahdilla. Samoin painatus kehittyy ja pakkaus­rakenteet muuttuvat.

– Ajan hermolla pitää pysyä. Se vaatii erilaisia kokeiluja, joista monet eivät lopulta näy kuluttajalle mitenkään.

Kaupaltakin tulee entistä enemmän toiveita, miten pakkaus voisi kehittää hyllykuvaa tai miten tuotteet olisi helpoin saada esille.

– Pakkaajan pitää seurata kehitystä, jotta kuluttaja löytää yrityksen tuotteet vaivattomasti, Isokoski toteaa.

Vähemmän jätettä

Suomessa valtavat määrät maitoa pakataan kierrätettäviin Meijeripakkauspoolin muovilaatikoihin ja metallisiin rullakoihin.

– Laatikot ja rullakot palautuvat kaupoista takaisin meijereille uudelleen pakattaviksi ja näin kuljetuspakkausjätteen määrä vähenee, Sampo Isokoski toteaa.

Arlalla pikarit ja voit pakataan aaltopahvisiin kuljetuspakkauksiin. Iso­kosken mukaan kaupat siirtyvät yhä enemmän käyttämään pakkausta myös myymälädisplaynä. Pahviset kuljetuspakkaukset mahdollistavat myös pienemmät myyntierät esimerkiksi pienempiä myymälöitä varten.

– Kuljetuspakkauksiin suunnitellaan erilaisia repäisyjä, jotta tuote saadaan esille houkuttelevasti. Esimerkiksi meillä oli viime vuonna 16 erilaista kuljetuspakkauskehityksen projektia käynnissä yhtä aikaa, Isokoski laskee.

Myös kuluttajapakkausten koolla pystytään vähentämään hävikkiä. Perinteisin, eli yhden litran maitopakkaus on volyymiltaan suurin.

– Sitä pienemmät kuluttajapakkaukset vähentävät hävikkiä silloin, kun tarvitaan on-to-go-pakkausta tai jos yhdessä taloudessa käytetään saman tuotteen erilaisia versioita esimerkiksi ruoka-aineyliherkkyyksien vuoksi, Sanna Heikfolk tarkentaa.

 

28.2.2018

Teksti Susanna Haanpää

Kuvat Vesa Tyni