SUP green deal -sopimus pyrkii vähentämään kertakäyttömuovipakkausten kulutusta – Valio kertoo pitkäjänteisistä tavoitteistaan
Vuonna 2019 voimaan tulleessa SUP-direktiivissä, eli kertakäyttömuovidirektiivissä, linjataan, että EU-jäsenvaltioiden on tarvittavin toimenpitein vähennettävä tiettyjen kertakäyttöisten muovia sisältävien tuotteiden kulutusta. Valtiot saavat itse päättää tapansa saavuttaa tavoitteet.
Suomessa vähentämistavoitteisiin pyritään vapaaehtoisella green deal -sopimuksella, johon yritykset voivat osallistua. Sopimuksen on solminut Ympäristöministeriö Elintarviketeollisuus ry:n, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n, Päivittäistavarakauppa ry:n ja Suomen Pakkausyhdistys ry:n kanssa.
Kokonaistavoitteena on vuoteen 2026 mennessä vähentää tiettyjen muovia sisältävien pakkausten kulutusta 5 % verrattuna vuoden 2022 tasoon. Lisäksi tavoitteena on, ettei green deal -sopimukseen kuuluvien pakkausten muiden materiaalien kuin muovin määrä myöskään kasvaisi vuoden 2022 tasosta. Vähentämistavoitteet koskevat kertakäyttöisiä muovia sisältäviä juomamukeja ja niiden korkkeja ja kansia sekä tiettyjä muovia sisältäviä elintarvikepakkauksia.
Näiden tavoitteiden edistymistä seurataan Ringin tuottaman SUP-tilaston avulla. “Tuottajavastuulliset yritykset raportoivat meille vuosittain SUP-pakkaustensa määrät ja muut lainsäädännön edellyttämät tiedot. Rinki kokoaa tilastosta viranomaisille tarvittavat tunnusluvut”, kertoo Ringin asiantuntija Hanna Tukiainen.
Green deal -sopimus on yrityksille vapaaehtoinen
Yritykset saavat oman harkintansa mukaan päättää, lähtevätkö ne mukaan green deal -sopimukseen.
”Green deal on vapaaehtoinen sopimus ja se tehdään valtion ja elinkeinoelämän välillä. Se täydentää lainsäädäntöä ilman lisäsääntelyä”, Tukiainen kertoo.
Green dealissa on mukana merkittävä määrä yrityksiä. Osallistuvat yritykset ovat kokonaistavoitteen lisäksi määritelleet omat vähentämistavoitteensa vuosille 2024–2026.
Valion tavoitteena on edistää kiertotaloutta pitkällä tähtäimellä
Valio on yksi green deal -sopimukseen sitoutuneista yrityksistä. Sitoumus on osa suurempaa pakkauskehityksen jatkumoa.
“Olemme tehneet pitkäjänteistä työtä ympäristöviisaampien pakkausten kehittämiseksi. Tämä on yksi pakkauskehityksemme osa-alue”, kertoo Valion pakkauskehityksestä vastaava johtaja Juhana Pilkama.
Valio on asettanut green deal -tavoitteekseen vähentää 15 % muovia kertakäyttöisissä annospakkauksissa vuoteen 2026 mennessä.
“Vähentämistavoitteemme vastaa muovin määrässä 6,8 miljoonaa kappaletta kaupan muovipusseja”, Pilkama havainnollistaa. Hän kertoo, että muovin käyttöä saadaan merkittävästi vähennettyä kartonkipikareiden käytön lisäämisellä. Jogurttipikareissa Valio on siirtynyt helpommin kierrätettävään muovilaatuun.
Kokonaan muovista ei elintarvikepakkauksissa voida luopua, eikä se ole tavoitteenakaan. “Muovia tarvitaan aina elintarvikepakkauksissa, varsinkin meijerituotteissa ja pitkään säilyvissä tuotteissa. Kokonaan kuituisen pakkauksen käyttöä ei ole vaihtoehto. Hyvä esimerkki on paperipussi: jos siihen kaataa litran maitoa niin ei kestä kauaa, että se tulee läpi.”, Pilkama sanoo.
Kierrätystä edistetään pakkauskehityksellä ja lajitteluohjeilla
Valio on vähentänyt muovia pakkauksissaan 2020-luvulla jo ennen green deal -sopimustakin. “Esimerkiksi lusikkakannet ja snap on -kannet on otettu pois tuotteistamme. Olemme alkaneet käyttää juustoviipaleille entistä ohuempia muovipakkauksia. Joka ikisessä viipalepakkauksessamme on vähintään 55 % kierrätettyä muovia. Se vähentää selkeästi neitseellisen muovin käyttöä”, Pilkama kertoo.
Lajittelemaan kannustetaan selkokielisillä ohjeilla, jotka löytyvät kaikista Valion pakkauksista. “Ne toivottavasti kannustavat kuluttajia kierrättämään, jotta saadaan entistä enemmän arvokasta raaka-ainetta kiertoon”, Pilkama sanoo.
“Työtä tehdään hyvin laajalla rintamalla. Tämä ei ole yksittäinen ponnistus, vaan prosessi”, hän summaa.
Tulevaisuuden pakkaussääntelyyn on syytä valmistautua
Pakkaussääntely ei jää vain SUP-direktiiviin, ja yritykset valmistautuvat jo pian voimaan tulevaan uuteen pakkaus- ja pakkausjäteasetukseen eli PPWR:ään.
Pakkaus- ja pakkausjäteasetuksessa on uusia ja lähtökohtaisesti pelkästään positiivisia vaatteita, joiden tavoitteena on vähentää pakkausjätettä. Sekin tukee green dealia. Esimerkiksi kierrätetyn muovin käyttöön velvoitetaan, ja sitä me olemme alkaneet jo edistämään. Ensi vuonna Valiolta tulee merkittäviä lanseerauksia, joissa on kierrätettyä muovia mukana, Pilkama paljastaa.
Pilkaman viesti muille yrityksille on selvä: “Kannustan kollegoita ympäri Suomen ottamaan osaa green dealiin ja asettamaan riittävän kunnianhimoisia tavoitteita. Sitä kautta saadaan hyvää aikaiseksi.”