Kierrätettävien pakkausten haasteiden ratkaisu onnistuu yhteistyöllä
Osana Pauligin kunnianhimoista vastuullisuusohjelmaa, asetimme reilu neljä vuotta sitten tavoitteen kehittää kaikki pakkauksemme kierrätettäviksi. Jo tavoitteiden määritteleminen oli haastava, koska kierrätettävyydelle ei ole tarkkaa määritelmää EU:ssa, eikä globaalilla tasolla.
Ensimmäinen tehtävä oli sopia yhdessä materiaalikohtaisesti, mitä tarkoitamme ”kierrätettävällä” pakkauksella. Vuosien aikana sekä EU:ssa laajasti käytössä olevat ohjeistukset, kuten Ceflex ja Recyclass, että maakohtaiset määritelmät kierrätettävyydelle ovat muuttuneet ja osittain tarkentuneet. PPWR:n (Packaging and Packaging Waste Regulation) myötä yhteiset määritelmät eri materiaalien kierrätettävyydelle on vihdoin luvassa, tosin vasta reilun kolmen vuoden päästä. Tähänastinen kehitystyö on onneksi jo opettanut tulemaan toimeen ”liikkuvaan maaliin ampumisen” kanssa. Tärkeää on ennakoida ja yrittää arvata oikein. Tässä auttaa nykyisiin ohjeistuksiin tutustuminen ja jatkuvat keskustelut koko pakkausarvoketjun toimijoiden kanssa.
Kiitos tiiviin sisäisen ja ulkoisen yhteistyön, alkukesästä kierrätettävien pakkauksien kehitystyömme saavutti vihdoin ensimmäisen julkisen virstanpylvään. Saimme lanseerattua ensimmäiset kierrätettävät vakuumikahvipakkaukset Suomen ja Viron markkinoille, yhtenä ensimmäisenä kahvialan toimijana maailmassa. Kehityksen alussa kuvittelimme suurimmaksi haasteeksi osoittautuvan säilyvyyden ja erityisesti vakuumipakkauksilla pistonkeston, paketteja kun myydään myös suoraan puoli- ja varttilavoilta ilman suojaavaa aaltopahvia pakkausten välissä tai ulkopuolella.
Kehitystyön aikana oppimiskäyrä on ollut jyrkkä, ja suurimmaksi haasteeksi onkin osoittautunut koneajettavuus sekä kuluttajien suhtautuminen kierrätettävään kahvipakkaukseen. Konetoimivuutta olemme joutuneet parantamaan välillä askel kerrallaan: kun yksi ongelma on saatu ratkaistua, on seuraava ollut edessä.
Kuluttajien suhtautumisen kanssa näyttää pätevän sama. Kuluttajat pitää saada sekä hyväksymään uudelta näyttävä ja tuntuva pakkaus, että lajittelemaan pakkaukset yhä ahkerammin. Vakuumipakkauksen alumiinikerroksesta luopumisen myötä metallinhohtoinen sisäpinta muuttui valkoiseksi, eikä paketin rakenne ollut enää niin jämäkkä kuin ennen. Kuluttajat päättelivät, että pakkausmateriaalia on halvennettu, eikä se ole enää yhtä laadukas kuin ennen. Viestinnän keinoin on vakuutettava, että kahvi säilyy pakkauksessa aivan yhtä hyvin kuin ennenkin.
Kuluttajia on opetettu jo useamman vuoden lajittelemaan kaikki elintarvikkeiden muovipakkaukset muovinkeräykseen. Kannattaako ja jos, niin miten viestiä kuluttajille nyt tehdystä kehitystyöstä? Uuden pakkauksen kierrätettävyyden korostaminen saattaa herättää kysymyksen, eikö muut pakkaukset sitten ole kierrätettäviä. Syken kiertotalousbarometrin mukaan kuluttajat lajittelisivat aktiivisemmin mm., jos olisivat varmoja, että tuotteet päätyvät oikeasti hyötykäyttöön.
Kuluttajat on saatava lajittelemaan vielä paljon enemmän muovipakkauksia kuin mitä tällä hetkellä saadaan takaisin kiertoon, kuten Juha-Heikki Tanskanen mm. helmikuun Näkökulmassa painotti. Ringillä on ollut hyviä ja hauskoja viestintäkampanjoita, ja nyt suunnitteilla on uusi kampanja. Viestin perillemenoon tarvitaan useita toistoja. Olisipa hienoa, jos me pakkaajat sekä teollisuudesta että vähittäiskaupasta yhdistäisimme voimamme ja saisimme levitettyä samaa viestiä omissa kanavissamme. Onnistuisikohan tällainen rajoja rikkova yhteistyö?