Yli 36 miljoonaa kontaktia – Ringin lajittelukoulu tavoitti suomalaiset

Yksi lajittelukoulu, yli 440 eri kanavaa, 20 miljoonaa radiospotin kuuntelua ja lukuisia artikkeleita. Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n kevään kuluttajakampanja onnistui hyvin tavoitteissaan.

Teksti Heli Satuli

Rinki vei suomalaiset tänä vuonna viestintäkampanjassaan takaisin koulun penkille – rentoon lajittelukouluun. Kampanjassa pureuduttiin perusasioihin: Lajittelukoulu tarjoili helpot ja motivoivat ohjeet oikeaoppiseen pakkausten lajitteluun.

”Halusimme herättää kuluttajissa oivalluksen, että pakkausten lajittelu on helppoa. Lisäksi tavoitteena oli perustella entistä paremmin, miksi lajittelu on tärkeä osa kestävää kuluttamista ja miksi se kannattaa”, kertoo Ringin viestintäpäällikkö Heli Satuli.

Näyttävä startti maailman kierrätyspäivänä

Kampanja näkyi ja kuului yli 440 eri viestintäkanavalla ympäri Suomen maailman kierrätyspäivästä 18.3. vappuun asti. Kyseessä on toistaiseksi laajin Ringin toteuttama kuluttajakampanja.

MTV3:n ja Ylen televisiokanavien, lukuisten radiokanavien, ulkomainospintojen, digimainonnan, vaikuttajayhteistyön ja sosiaalisen median lisäksi lajittelukoulu oli esillä tänä vuonna myös busseissa kuudella eri paikkakunnalla.

Vastaajat myös kertoivat kampanjan kannustaneen heitä lajittelemaan jätteensä jatkossa aiempaa aktiivisemmin (65 % vastaajista)

”Tavoitimme kampanjan aikana yhteensä noin 36 miljoonaa bruttokontaktia. Tämä on hieno tulos. Kampanjan kokonaishuomioarvo nousi 24 prosenttiin”, sanoo Satuli.

Kampanjatutkimuksen* mukaan kampanjan sanoma oli selkeä 87 prosentille. Vastaajat myös kertoivat kampanjan kannustaneen heitä lajittelemaan jätteensä jatkossa aiempaa aktiivisemmin (65 % vastaajista). Rinki hyödynsi kampanjassa edellisen vuoden visuaalista ilmettä. Pastellinen, iloinen ja hieman retrohenkinen ilme sai tänäkin vuonna kuluttajilta kiitosta.

”Olen erityisen iloinen, että niin moni tuottajavastuullinen Rinkiin kuuluva asiakasyrityksemme ja jätelaitosyhteistyökumppanimme lähti mukaan kampanjoimaan. Ainakin 50 tahoa jakoi kampanjamateriaalia omissa viestintäkanavissaan. Tätä yhteistyötä haluamme kehittää entisestään jatkossa”, toteaa Satuli.

Vaikka kampanja loppui, lajittelukoulu jatkuu: Tutustu kampanjaan: lajittelukoulu.fi

INFO

Ringin kuluttajakampanjan tulokset

Tavoite: Vuoden 2021 kampanjaa parempi kokonaishuomioarvo
Tulos:  kokonaishuomioarvo kohosi 24 %:iin (17% v. 2021).

Tavoite: Hyödynnetään 2021 kampanjan ilmettä.
Tulos: Tuttua ilmettä hyödynnettiin ja maksimoitiin käytettävissä oleva budjetti mediatilan hankintaan.

Tavoite: Tavoitetaan kohderyhmänä ”suuri massa” eli kuluttajat, joille lajittelu ei ole sydämen asia.
Tulos: tavoitimme n. 36 miljoonaa bruttokontaktia yli 440 kanavassa.

Tavoite: Pyritään saamaan kampanjalle ansaittua medianäkyvyyttä.
Tulos: Mediatiedote julkaistiin ainakin 25:ssa mediassa (v.2021: 3)

Tavoite: Laaditaan materiaalipaketti ja rohkaistaan Ringin asiakasyrityksiä kertomaan kampanjasta.
Tulos: Noin 50 tahoa (v. 2021: 10) jakoi kampanjamateriaalia omissa kanavissaan.

 

* Lähteet: Mediatoimisto Virran tulosraportti + Kuulas Helsingin kampanjatutkimus ESOMAR-sertifioidussa kuluttajapaneelissa. Vastaajina yhteensä 400 iältään 18-64-vuotiasta miestä ja naista ympäri Suomen.