Tositarinoita entistä paremmista pakkauksista

Lidl järjesti keväällä 2021 Pakkaustarinoita-kilpailun, jonka avulla haluttiin vähentää pakkausten ylimääräistä muovia, edistää kierrätettävyyttä tai luoda aivan uusia pakkauksia.
Teksti Eeva Lauronen Kuvat Valmistajat

Tärkein syy Lidlille pakkauskilpailun järjestämiseen oli vauhdittaa pakkaustavoitteiden etenemistä. Lidl aikoo vuoden 2025 loppuun mennessä vähentää muovia pakkauksistaan 20 prosentilla. Lisäksi se haluaa käyttää pakkauksissaan noin 20 prosenttisesti kierrätysmateriaalia sekä tehdä kaikista pakkauksista mahdollisimman kierrätettäviä tuohon ajankohtaan mennessä. Vuoden 2021 loppuun mennessä Lidl lopettaa mustan muovin käytön.

– Meillä on jo vuodesta 2018 lähtien ollut tavoitteet kirkkaana muovin vähentämisen ja kierrätettävyyden suhteen. Pakkaustarinoita-kilpailun avulla halusimme myös löytää uusia, innovatiivisia pakkausratkaisuja ja samalla luoda keskustelua tästä tärkeästä aiheesta, pakkaus- ja brändipäällikkö Riikka Pöllänen Lidlistä kertoo.

Kuluttajat ratkaisevassa roolissa

Mustasta muovista luopumisen lisäksi Lidl on viime vuosina esimerkiksi vähentänyt muovia pakkauksistaan ja lisännyt muovisiin mehupulloihin pantin. 

–Muovi on eräs aikamme isoista haasteista. Haluamme paikantaa turhan muovin, vähentää ja korvata sitä. Vielä on kuitenkin paljon tehtävää, Pöllänen toteaa.

Pölläsen mukaan Lidl saavuttaa pakkausten kierrätystavoitteensa hyvällä yhteistyöllä. Sopimusvalmistajat ja kuluttajat vaikuttavat ratkaisevasti siihen, että pakkaus lopulta päätyy kierrätykseen. 

– Tarkastelemme jokaista pakkausta omanaan, pitäen mielessä sen, että pakkauksen ensisijainen tehtävä on suojata tuotetta. Pyrimme osaltamme tekemään kierrätyksen kuluttajalle helpoksi esimerkiksi selkeillä lajitteluohjeilla ja lisäämällä tietoisuutta aiheesta.

Kovatasoinen kilpailu

Pakkaustarinoita-kilpailuun osallistui sekä yrityksiä, yhdistyksiä että oppilaitosten edustajia lähes 80 upealla työllä. Kovatasoisesta kilpailusta raati valitsi lopulta viisi voittajaa. 

– Kävimme kaikki kilpailutyöt huolella läpi, ja usean toimijan kanssa keskusteluja on jatkettu kilpailun jälkeenkin. Toivomme löytävämme kilpailun kautta tulleiden ideoiden joukosta mahdollisimman monta yhteistyön paikkaa, jotka päätyvät tuotteisiin kaupan hyllylle asti, toteaa Pöllänen. 

Alan muutkin toimijat ovat järjestäneet erilaisia pakkauskilpailuja. 

– Meille kilpailu oli oiva keino käsitellä asiaa, koska 75 prosenttia valikoimastamme on omia merkkejä, joiden pakkauksista myös vastaamme yhdessä tavarantoimittajiemme kanssa, huomauttaa Pöllänen. 

Lidl toivoo myös, että esimerkki innoittaa kaikkia elintarvikealan toimijoita etsimään uusia pakkausratkaisuja. 

– Meillä on kauppana iso rooli, ja haluamme olla aktiivisesti edistämässä kiertotalouden ratkaisuja ja materiaalien järkevää käyttöä tulevaisuutta ajatellen. Tätä työtä teemme konserninlaajuisesti koko Euroopassa, ja siten meillä on myös mahdollista saavuttaa merkittäviä vaikutuksia. Lisäämällä kierrätysohjeita pakkauksiimme helpotamme myös kotona tapahtuvaa lajittelua, kertoo Pöllänen.  

Jakelukeskuksissa kiertää 20 eri jaetta

Lidlin omissa pakkauksissa on käytössä ”Fiksu pakkaus”-logo, joka kertoo, että kyseistä pakkausta on kehitetty helpommin kierrätettäväksi, vähemmän muovia sisältäväksi tai siinä on käytetty kierrätysmateriaalia. Lidlin oma kierrätysaste on yli 93 prosenttia. 

– Kierrätämme myymälöissä yhteensä 14 ja jakelukeskuksissa yli 20 erilaista kierrätysjaetta. Myymälät pakkaavat päivittäin lajitellut kierrätysjakeet kuljetusrekkojen kannalta sopiviin yksikköihin, ja ne kulkevat paluukuljetuksen mukana jakelukeskuksiin, Pöllänen sanoo.

Kartongin osalta Lidlillä on käytössä suljettu kierto: myymälöissä syntyviä kuitujakeita käytetään uusien kartonkilaatikoiden raaka-aineena. 

 

Pakkaustarinoita- kilpailun voittivat: 

Kamupak digitaalisella panttijärjestelmällä 

• Finnvacum kierrätettävällä monomuovilla

Mondelez Philadelphia-tuorejuustopakkauksella

Hätälä kierrätettävällä kalapakkauksella

VihreäKeiju Woodlyn puumuovilla

 

Tutustu voittajiin