Joulun lempisuklaa sai vastuullisemman pakkauksen

Orkla minimoi pakkaustensa ympäristövaikutuksia lisäämällä kierrätysmuovin käyttöä.

Teksti Veera Niemelä

Kuvat Orka, Veera Niemelä

Pandan tehtaassa Jyväskylän Vaajakoskella valmistuvat monen lempiherkut suklaalevyistä lakupatukoihin. Tehtaassa tuoksuu suklaa, linjastoilla rullaavat tutun näköiset konvehdit ja tehtaanmyymälässä käy kuhina.

Joulupöydän klassikon, Pandan Juhlapöydän konvehtien, pakkauksesta on hiljattain tehty vastuullisempi, kertoo Orkla Suomen pakkausasiantuntija Arja Laitinen. Konvehtirasian tarjotin on nykyään valmistettu 80 % kierrätysmuovista. Muutos vähensi merkittävästi neitseellisen muovin kulutusta.

Ennen tarjotin värjättiin hiilimustalla, mutta nykyään se on ruskea, mikä helpottaa muovilajin tunnistamista muovinjalostamolla. Näin pakkausmuovi saadaan paremmin kiertoon.

Myös kartonkipakkausten vastuullisuuteen panostetaan. Jatkossa kaikissa Orkla Suomen kartonkipakkauksissa, Juhlapöydän konvehdit mukaan lukien, pyritään käyttämään PEFC- tai FSC-sertifioituja materiaaleja. Se tarkoittaa sitä, että kartonki on peräisin vastuullisesti hoidetuista metsistä.

Kuluttajia kuunnellaan

”Orklan tavoitteena on, että vuonna 2025 kaikki pakkauksemme ovat kierrätettäviä”, kertoo viestintäpäällikkö Eine Alho. Tavoitteena on myös, että kaikista pakkauksista 75 % ja muovipakkauksista 50 % sisältää uusiutuvaa materiaalia tai kierrätysmateriaalia vuonna 2025. Kunnianhimoiset tavoitteet koskevat koko Orkla-konsernia, johon Orkla Suomi ja Orkla Care Finland kuuluvat. Niiden alle kuuluu lukuisia brändejä muun muassa elintarvikkeista pesuaineisiin ja vaatteisiin.

Kierrätysmuovisiin pakkauksiin siirtyminen tapahtuu kuluttajientoiveesta. Vuonna 2022 Orkla toteutti Pohjoismaissa ja Baltiassa Sustainable Life Barometer -tutkimuksen, jonka mukaan muovipakkaukset ovat yksi suomalaisten suurimmista huolenaiheista vastuullisuuskysymyksissä. Vastaajista 80 % piti muovipakkausten kierrättämistä tärkeänä ja 64 % kertoi ostavansa mieluummin kierrätysmuovipakkauksia.

Kierrätysmuoviin siirtyminen vaatii vaivannäköä

Arja Laitinen

Arja Laitinen

Muovia on vähennetty Orkla Suomen ja Orkla Caren pakkauksissa pitkään ja pikkuhiljaa. Yksi viime vuosien muutoksista Pandan tuotteisiin on se, että suklaalevykääreissä on nyt 14 % vähemmän muovia kuin ennen.

“Pakkausmateriaalien muutokset vaativat usein monia testauskertoja ja testimateriaalieriä, että löytyy toimivat ratkaisut. Se on pitkällistä kehitystyötä”, Laitinen toteaa pakkauskehityksestä.

Turvallisuussyistä mitä tahansa muovia pakkauksissa ei voida käyttää. “Kierrätysmuovia mielellään käyttäisi huomattavasti enemmänkin, mutta elintarvikkeista puhuttaessa mahdollisuudet ovat rajalliset”, Laitinen sanoo.

Haasteita on myös kierrätysmuovin saatavuudessa, sillä muovin kiertokerroilla on rajansa ja joukkoon tarvitaan usein neitseellistä materiaalia. Tällä hetkellä elintarvikepakkauksissa käytössä oleva kierrätysmuovi on lähinnä PET-muovia. Haasteista huolimatta moniin Orklan pakkauksiin on saatu lisättyä kierrätysmuovia.

Pantti kannustaa kierrättämään

Erityisesti pulloissa kierrätysmuovin käyttö onnistuu hyvin. Orklan Fun Light -juomatiivistepullot ovat 80–100 % kierrätysmuovia ja 100 % kierrätysmuoviin siirtymällä pullojen ilmastojälki pieneni 75 %. Lisäksi pulloista saa pantin. “Sitä kautta haluamme varmistaa, että elintarvikekäyttöön soveltuvaa kierrätysmateriaalia olisi entistä enemmän käytettävissä”, kertoo Laitinen pantillisuuden merkityksestä.

Pakkausten pantillisuutta on Orkla Suomella hyödynnetty panttipulloja laajemminkin. Keväällä 2023 he aloittivat yhteistyön kierrätyssovellus Bowerin kanssa. Sovelluksessa käyttäjä kerryttää pisteitä skannaamalla kierrätykseen menevän pakkauksen viivakoodin. Pisteet voi muuttaa rahaksi itselle tai lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.

“Olemme jo tunnollisia panttipullojen palauttajia, joten kun pizzalaatikosta, ketsuppipullosta tai sipsipussista saakin rahallisen pantin, kannustaa se lajittelemaan”, kertoo Alho. Kuluttajat ovat innostuneet sovelluksen käytöstä ja se on saanut hyvää palautetta. “Taloudellinen kannustin hyväntekeväisyyden lisäksi on hyvä motivaattori.”